A lakáspiac 2014-ben ébredt fel tetszhalott állapotából, azóta egyre gyorsulva növekszik, 2015-ben már a válság előtti mutatók közelébe ért mind a kereslet, mind az árak szempontjából. Az Otthon Centrum tökéletesen időzítve, ezt a fellendülést használta ki, hogy Magyarország legnagyobb ingatlanközvetítő hálózatává nője ki magát, és 7 év után ismét a csúcsra jusson. Az országban november 15-től 120 helyen található Otthon Centrum iroda, ami történelmi csúcs, ennyi irodája még egyetlen ingatlanközvetítő hálózatnak sem volt az országban. Az irodaszámmal párhuzamosan a portfolió is növekedett, a csaknem 30 ezer eladásra kínált ingatlan jelenleg a legtöbb a piacon, egy közvetítő hálózatnál. A piacon 2015-ben 35-40 százalékos forgalom bővülés várható, ezt a piaci fellendülést, innovatív, új megoldásokkal kombinálva az Otthon Centrum hálózati szinten csaknem 50 százalékos árbevétel növekedést érhet el 2015-ben.
A lakáspiac a 2013-as mélypontról két év
alatt megközelítette a válság előtti szintet, ami főleg 2015-ben nagyon
komoly növekedést jelent. A lakáspiaci forgalom 35-40 százalékkal lesz
magasabb, mint 2014-ben, az adásvételek száma pedig meghaladja majd a 150
ezret. Ez már nagyon közel van a válság előtti, illetve az egyben
egyensúlyinak is tekinthető 170-180 ezres szinthez. A fellendülés azonban
valószínűleg jóval a válság előtti szintre emeli a piacot, hiszen megvannak
az alapok a stabil, 3-4 éven keresztül tartó növekedéshez. „Az Otthon
Centrum ezt a pozitív piaci időszakot használta ki extenzív növekedéshez.
Egy év alatt közel 50 új irodát nyitottunk” – mondta Kosztolánczy György, az
Otthon Centrum Holding vezérigazgatója. – „ A mennyiségi növekedés azonban
nem elegendő a sikerhez, olyan innovációs programot is indítottunk, amely a
megváltozott piaci viszonyokhoz igazodva kínál új termékeket és
szolgáltatásokat ügyfeleinknek.”
A tudatos és jól
időzített építkezés meghozta a gyümölcsét, az Otthon Centrum
ingatlanközvetítő hálózata november 15-től 120 irodából áll, Soprontól
Nyíregyházáig, Salgótarjántól Siklósig lefedve az ország teljes területét.
„Az ingatlanközvetítői tevékenység alapvetően volumen alapú, minél több
ingatlant kínál egy közvetítő, annál több vevőt vonz hirdetéseivel, és annál
sikeresebben tudja megbízóit kiszolgálni. Ez pedig sok megbízót vonz, így a
vevők is nagyon széles kínálatból válogathatnak” – mondta el Kühne Kata, az
Otthon Centrum ügyvezető igazgatója. – „Az irodanyitás mellett a
tulajdonosok bizalmának elnyeréséért is sokat tettünk, amelynek
eredményeként megbízási állományunk, csaknem 30 ezer eladásra kínált
ingatlannal jelenleg a legnagyobb a piacon.” A nagy portfolió pedig sok
vevőt vonz, ami a jelenlegi keresleti piacon az eladóknak nagy érték. Nem
mondhatjuk jellemző tendenciának, de a felfelé irányuló licitek száma
megszaporodott, főleg Budapesten. A fővárosban az esetek 75 százalékában, a
vidéki területeken 80-85 százalékban regisztráltunk valamilyen mértékű
árengedményt az eladó részéről az értékesítés során. Jelenleg még
kisebbségben vannak az alku nélküli tranzakciók, de a keleti megyékben, és a
fővárosban is megduplázódott azon tranzakciók aránya, ahol nem történt
árengedmény. Budapesten ráadásul azon esetek száma, ahol felfelé induló
licit alakult ki az értékesítés során, már szemmel látható. Bár az összes
eladáson belül csak pár százalékot tesz ki az ilyen esetek aránya, azt jól
mutatja, hogy a frekventált területeken mennyire keresettek a jó adottságú
ingatlanok, jellemzően a befektetők célpontjaként. „Sok eladó arra a
következtetésre jut, látva a keresletbővülést, hogy önmaga is képes az
ingatlana értékesítésére” – tette hozzá Tóth Csaba András, az Otthon Centrum
oktatási és értékesítési vezetője. – „A nagy kereslet azonban megtévesztő,
mert a legjobb árat továbbra is akkor lehet elérni, ha jelentős versenyt
generálunk a vevők körében az adott ingatlanért. Ehhez pedig nagyon sok
vevőt kell elérni, amit a legnagyobb kínálattal rendelkező ingatlanközvetítő
hálózat könnyebben tud megtenni, mint egy, a saját ingatlanát kínáló
magánszemély. A keresletbővülés keltette könnyű értékesítés látszata sajnos
sok magáneladót rövidít meg, hiszen nem tudnak elegendő versenyt generálni a
megfelelő piaci ár elérése érdekében, és ilyenkor értéke alatt adják el
ingatlanjukat.”
Pont erre a piaci
helyzetre reagálva hozta létre az Otthon Centrum a Felezőcsomagot. A
hazánkban újdonságnak számító megbízástípus az USA-ban és Nyugat-Európában
már ismert és használt konstrukció, melynek lényege, hogy a megbízási díjnak
csak a felét fizeti az eladó, míg a másik felét a vevő. A többi, megszokott
megbízástípus, mellett, ez a konstrukció főleg azokon a területeken működik
jól, ahol jelenleg erős keresleti piac van. „A Felezőcsomag fogadtatása a
piacon kitűnő, sikerült a célcsoport igényeire szabni a konstrukciót” –
tette hozzá Tóth Csaba András. – „Ez abból is látszik, hogy az általános
megbízásokhoz képest több mint másfélszeres hatékonysággal értékesítjük az
ilyen megbízásokat.”
A tudatos építkezés nem
csak a hálózat és a portfolió méretének növekedésében mutatkozik, pénzügyi
sikerrel is társul. Az Otthon Centrum hálózati árbevétele 2015-ben közel 50
százalékkal nőtt. „Szerencsére nem ütközünk növekedési korlátokba, mint más
nagy hálózatok a magyar ingatlanközvetítői piacon, a piaci fellendülést
kihasználva egy stabil növekedési pályára tudtunk lépni” – mondta
Kosztolánczy György. – „További jövőbeni sikereinkhez hozzájárulhat, hogy a
hálózatunkat jővőre is bővíteni fogjuk, és még jobban építünk majd a
cégcsoporton belüli szinergiákra. Az Otthon Centrum Holding egy nagy, stabil
cégcsoport, a Biggeorge Holding része, amely az ingatlanpiac teljes
vertikumát lefedi, ingatlan- és hitelközvetítéstől kezdve, finanszírozáson
át egészen az ingatlanfejlesztésig. A Biggeorge Property Zrt. az idén 2 nagy
sikerű projektet indított és továbbiakat készít elő főként Budapest
belvárosában, és a XI. Kerületben, ahol a Sasad Liget 3. és 4. ütemének
építése kezdődhet meg 2016-ban, melyek értékesítését szintén az Otthon
Centrum végzi.”
„Úgy gondolom, hogy a
válság nehéz évei után 3-4 nagyon bőséges esztendő vár ránk a lakáspiacon,
nagyon jó lehetőségekkel az új és használt otthont keresőknek,
kisbefektetőknek, és nagyberuházóknak” – mondta Kühne Kata. – „Mi az Otthon
Centrumnál élünk a lehetőségekkel, hogy a legmagasabb színvonalú
szolgáltatást nyújtva segítsük ügyfeleinket ezen a gyorsan mozgó, fellendülő
piacon.”
Sajtókapcsolat: sajto@oc.hu,
Otthon Centrum, Marketing és Kommunikációs Osztály