A Fővárosi Törvényszék 2023. június 1-én kelt ítéletével megállapította, hogy az Otthon Centrum Franchising Tanácsadó Korlátolt Felelősségű Társaság alperes által a fogyasztókkal történő szerződéskötés céljából meghatározott és megismerhetővé tett, nyilvánosan ajánlott, a fogyasztói szerződés részévé váló „Árgarancia szolgáltatás feltételek és ügyféltájékoztató” elnevezésű általános szerződési feltételek alábbi szerződési feltételei tisztességtelenek, ezért a bíróság eltiltotta az alperest ezen feltételek alkalmazásra ajánlásától:
- „(…) bármilyen okból (…)” (ÁSZF 3. pont f) alpont)
A kikötés azért tisztességtelen, mert korlátlan értelmezési lehetőséget biztosít a vállalkozás számára azon körülmények meghatározása körében, amik az ingatlan piaci értéke vagy forgalomképessége megnövekedéséből adódó kártérítés fizetési kötelezettsége megszűnését eredményezik.
- „Amennyiben az Ügyfél jelen pontban foglalt tájékoztatási kötelezettségének nem, vagy határidőn túl tesz eleget, úgy az Otthon Centrum Partner Iroda fizetési kötelezettsége megszűnik” (ÁSZF 4.1. pont utolsó mondata)
A támadott kikötés azért tisztességtelen, mert a fogyasztó késedelmes tájékoztatása esetére a vállalkozást a kártérítés fizetési kötelezettsége alól mentesíti annak ellenére, hogy a késedelmes tájékoztatás a vállalkozás számára hátrányt nem okoz. Ezzel a rendelkezés a szerződésből eredő jogokat és kötelezettségeket a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megsértésével egyoldalúan és indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződést kötő fél hátrányára állapítja meg.
- „Az Otthon Centrum Partner Irodával aláírt eredeti vagy hiteles másolati példánya a Felezőcsomag Megbízásnak” (ÁSZF 4.3. pont i) alpontja)
A támadott kikötés azért tisztességtelen, mert a szerződésből eredő jogokat és kötelezettségeket a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megsértésével, egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára állapítja meg azáltal, hogy az igény megalapozottságának elbírálása során felesleges okirat megküldésének előírása a fogyasztótól szükségtelenül igényel intézkedést, szükségtelenül veszi igénybe idejét, továbbá szükségtelen költséggel is terheli.
- „Az ügyfél a jelen pontban rögzített dokumentumokat elektronikus formában is köteles megküldeni az argarancia@oc.hu e-mail címre küldött elektronikus levélben.” (ÁSZF 4.3. utolsó bekezdés)
A támadott kikötés azért tisztességtelen, mert a szerződésből eredő jogokat és kötelezettségeket a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megsértésével, egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára állapítja meg azáltal, hogy az igény megalapozottságának elbírálása során felesleges okirat megküldésének előírása a fogyasztótól szükségtelenül igényel intézkedést, szükségtelenül veszi igénybe idejét, továbbá szükségtelen költséggel is terheli.
Sajtókapcsolat: sajto@oc.hu, Otthon Centrum, Marketing és Kommunikációs Osztály