Milyen minőségű ingatlantípusokat, hol és milyen áron keresnek leginkább a 18 és 30 év közötti fiatalok a fővárosban és országszerte? Ezekre a kérdésekre keresték a választ az Otthon Centrum elemzői, akik szerint a fiatalok élethelyzetükből adódóan jellemzően az olcsóbb lakástípusokat favorizálják, annak ellenére is, hogy a nagyvárosokban élő, jól képzett huszonévesek közül sokan már pályájuk korai szakaszában jól keresnek.
Bár a fiatalok 39,2 százaléka családi házat vett az Otthon Centrum közvetítésével, ez az arány 2 százalékkal alatta van az idősebb korosztály esetében tapasztalt adatoknak. A különbség leginkább az agglomerációban jelentkezik. A városkörnyéki településeken a fiatalok arányaiban már 5 százalékkal nagyobb vásárlási kedvet mutattak a családi házak iránt. Ugyanakkor ez a korosztály a fővárosban, illetve a nagyvárosokban az átlagnál kevesebb családi házat vásárolt, derült ki az Otthon Centrum elemzéséből. A családi ház kontra téglalakás viszonylatban pont fordított a helyzet. Az OC hálózatában a téglalakást vásárló fiatalok aránya 31,8 százalék volt, ami 1 százalékkal felülmúlta az idősebb korosztály értékét.
A fiatalok a nagyobb városokban és Budapest pesti részén arányaiban 5 százalékkal aktívabbak voltak a többi lakásvásárlónál. Téglalakás vásárlóként arányuk Budapest pesti részére (44,5 százalék) és a megyei jogú városokra koncentrálódott (31 százalék).
A panellakások terén szintúgy aktívabbak voltak a fiatal vásárlók, akik közül minden negyedik vevő döntött a panellakás mellett: érdeklődésük színterei a főváros budai és külső kerületei (40 százalék), valamint a megyei jogú városok (42,7 százalék) voltak. Budapesten, valamint a régió központokban a többi vásárlóhoz képest érezhetően nagyobb volt az arányuk, a javukra kialakult különbség a külső pesti kerületekben elérte az 5 százalékot. Ez jól tükrözi, hogy milyen fontos szerepet játszanak a panelek az első önálló otthon megteremtésében.
A magasabb árfekvés miatt az új építésű lakás mellett a harminc alatti korosztály csupán 5 százaléka döntött, de a tranzakciók kétharmada a fővárosi agglomerációban köttetett, miközben a teljes ügyfélkör esetében ez az arány csak 27,5 százaléka volt.
A fővárosban a fiatalok által vásárolt téglalakások négyzetméterára 693 ezer forint volt idén, ami 6,5 százalékkal elmaradt a fővárosi átlagtól. A panellakásokért Budapesten átlagosan 535 ezer forintos négyzetméterárat fizettek a fiatalok, ami viszont 2 százalékkal haladta meg a városban eladott panelek átlagos árát. A megyei jogú városokban: a generáció tagjai a téglalakásokat 343 ezer forintos átlagos négyzetméteráron vették meg, ami 10 százalékkal alatta maradt az összes vásárló körében értékesített téglalakások átlagánál. De vidéken a panellakásokhoz is jóval kedvezőbb áron juthattak hozzá a fiatalok, az átlagosan 294 ezer forintos négyzetméterár 3,8 százalékkal alacsonyabb volt idén az átlagárnál.
A korosztályok között abban is kimutatható különbség alakult ki, hogy jellemzően milyen minőségű ingatlant keresnek. A harmincadik életévüket be nem töltöttek közül rossz állapotú, vagy lakhatatlan ingatlanokat csak 16 százalék vett idén az Otthon Centrumon keresztül; felújításra szorulót 22,5 százalékuk, jó állapotút 42,8 százalékuk, míg kiváló állapotút 19 százalékuk. Ezek a mutatók a többi ügyfél átlagával összevetve érzékelhetően árnyalják, hogy a fiatalok jellemzően milyen ingatlantípus után érdeklődnek. Az elemzésből azt is megtudhatjuk, hogy a rossz és kiváló állapotú ingatlanok a fiatalok körében 2-3 százalékkal kevésbé kedveltek, míg a közepes vagy jó állapotúakat ugyanennyivel többen preferálták. A jelenség magyarázata az, hogy a rossz állapotú ingatlanok jelentős felújítást igényelnek, amihez idő és pénz kell, ugyanakkor a kiváló állapotú ingatlanok ára ebben az életszakaszban a generáció többségének elérhetetlen. A fiatalok lehetőleg az átlagár alatti, azonnal beköltözhető ingatlanokat keresik. Ugyanakkor a családalapítás előtt állók szívesen választják az agglomerációt, főleg, ha igénybe vehetik a családtámogatási kedvezményeket.
Sajtókapcsolat: sajto@oc.hu, Otthon Centrum, Marketing és Kommunikációs Osztály